Svar: Afføring flere gange dagligt

28. august 2023

Alder:
6 mdr.

Kære Signe

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det er helt normalt, at babyer på 6.5 måned kan have hyppige afføringer. Din datter er godt igang med den fastere føde, og når du introducerer grød og mos, så vil det naturligt påvirke hendes fordøjelsesproces og afføringsmønster. Ofte vil man se, at hyppigheden på afføringerne ændrer sig, og det samme gør farven og også konsistensen - nogle børn får tendens til hård mave, hvor andre børn får ekstra blød afføring.

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvilke fødevarer du serverer for hende. Du kan naturligt overveje, om du skal servere lidt andre fødevarer eller måske en anden sammensætning for at se, om det kan gøre en forskel for hende. Hvis hun får rigtig mange fibre, kan det godt øge hendes afføringsfrekvens. Et øget væskeindtag - da hun nu drikker mere vand af kop - kan også påvirke hendes afføringsmønster. Og så skal hun naturligt have tid, hendes mave- og tarmsystem skal have tid til at tilpasse sig den nye mad.

Det er rigtig fint, at du ammer hende ved siden af skemaden stadigvæk. Det vil naturligt også være med til at holde hendes mave naturligt igang. Du skal her se på, hvor meget du ammer hende, måske er der brug for at antallet af amninger bliver sat lidt ned i takt med, at antallet af skemåltider og mad i hånden bliver sat op. Lige nu vil hun sandsynligvis trives med 6 amninger i døgnet, og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes skemad, mad i hånden og vand af kop, når hun vågner af en lur - og først ...

Annonce

... tilbydes mælk, når hun skal sove. Og når hun bliver 7 måneder, vil det ofte være passende med 4 amninger i døgnet - jeg anbefaler, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. At se lidt på hele dagens rytme, antallet af måltider, antallet af amninger osv. kan også være en idé nu:)

Du nævner, at du ikke er i tvivl om, når hun har lavet afføring, fordi det lugter. Her skal du naturligvis være opmærksom på, om det lugter, fordi hun nu får meget andet end mælk at spise, eller om hun måske kan have en maveinfektion. Hun viser dog ikke umiddelbart tegn på en maveinfektion. Du beskriver, at hun smiler, virker glad og i godt humør. Hun sover og leger, som hun plejer. Hun lyder ikke til at have ondt i maven, græder ikke, har ikke feber eller andet - hun lyder umiddelbart til at have det rigtig godt. Derfor tænker jeg, at variationen af hendes afføringsmønster umiddelbart lyder normalt og ikke giver grund til bekymring.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når det så er sagt - hvis hun begynder at vise tegn på ubehag, begynder ikke at ville spise, bliver mere grædende, virker til at have ondt i maven osv. så skal du naturligvis tale med lægen omkring det. Man kan tage afføringsprøver fra bleen, for på den måde at finde ud af, om der er noget her, som evt. skal behandles.

Nogle børn har også glæde af at få mælkesyrebakterier. Der findes forskellige slags, som du kan give som dråber. Mælkesyrebakterier kan være med til at genoprette balancen i mave- og tarm.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder